مجتبی دینی مهندسی فناوری اطلاعات

مهندسی ارشد فناوری اطلاعات

مجتبی دینی مهندسی فناوری اطلاعات

مهندسی ارشد فناوری اطلاعات

اخیراً تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به‌طور روشن دایرهٔ ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد؛ بنابراین عده‌ای بیشتر مایل‌اند تا عبارت «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (فاوا) (Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.

بایگانی

۶ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

مهندس کامپیوتر مجتبی دینی ؛


مهندسی کامپیوتر و کاربردهای آن »

مهندسی کامپیوتر یا مهندسی رایانه دانشی هستش از ترکیب مفاهیم سخت و نرم‌افزار.

ویکی پدیا؛

این رشته برخلاف مهندسی نرم‌افزار با طراحی و توسعه و تولید سیستم‌های رایانه‌ای در هر دو شاخهٔ سخت‌افزار و نرم‌افزار سر و کار دارد.

مهندسی کامپیوتر با مهندس نرم افزار چه تفاوتی دارد ؟!


مهندسی رایانه یا متخصص کامپیوتر دانشی است مرکب از مباحث نرم‌افزاری.
مهندسی رایانه شاخه‌ای از مهندسی است که چندین زمینهٔ موردنیاز از علوم رایانه و الکترونیک را برای توسعهٔ سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه ادغام می‌کند. مهندسان رایانه معمولاً علاوه بر مهندسی نرم‌افزار یا مهندسی الکترونیک رایانه در طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار مهارت دارند. مهندسان در طراحی بسیاری از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای محاسباتی، شامل طراحی ریزکنترلگرهای فردی، ریزپردازنده‌ها، رایانه‌های شخصی و ابررایانه‌ها و طراحی مدار مهارت دارند. این حوزه مهندسی افزون بر چگونگی کارکرد سیستم‌های رایانه‌ای، بر چگونگی کاربردی‌تر کردن آن نیز تمرکز دارد.

وظایف معمول مهندسان رایانه شامل نوشتن نرم‌افزار و سیستم عامل برای میکروکنترلرهای جاسازی شده، طراحی تراشه‌های VLSI، طراحی سنسورهای آنالوگ، طراحی صفحات مدار و طراحی سیستم‌های عامل رایانه است. مهندسان رایانه نیز برای تحقیقات رباتیک مناسب هستند که به شدت بر استفاده از سیستم‌های کنترل و نظارت بر سیستم‌های الکتریکی مانند موتور، ارتباطات، و سنسورهای دیجیتال متکی هستند.

در بسیاری از موسسات، دانشجویان مهندسی رایانه مجاز هستند تا زمینه‌های تحصیلات عالی را در سال‌های پایه و پایانی خود انتخاب کنند زیرا گستره وسیع دانش مورد استفاده در طراحی و کاربرد رایانه‌ها فراتر از دامنه تحصیلات تکمیلی است. سایر موسسات ممکن است نیاز به دانش آموزان مهندسی رایانه به عنوان تمرکز اصلی خود برای تکمیل یک یا دو سال مهندسی عمومی قبل از اعلان داشته باشند.

  • Mojtaba Dini

مقالهٔ اصلی: نظریه محاسبات

 

"نظریه محاسبات سعی دارد به این پرسش‌ها پاسخ دهد "که اساساً چه چیزی می‌تواند محاسبه شود و محاسبهٔ آن چقدر توان و منابع نیاز دارد.

 

 

 در تلاشی برای پاسخ گویی به پرسش اول، نظریه محاسبه‌پذیری ([computability theory]) بررسی می‌کند که چه مسائلی قابل حل هستند (از طریق نظریات مدل‌های پردازش). پاسخ دومین پرسش به نظریه پیچیدگی محاسباتی مرتبط می‌شود. این نظریه به زمان و فضای مورد نیاز برای رسیدن به پاسخ مطلوب در روش‌های مختلف پاسخگویی، می‌پردازد.

 

مسئله مشهور [["P=NP?"]]یکی مسائل حل نشده نظریه محاسبات است.

  • Mojtaba Dini

آشنایی با شغل کارشناس تحقیقات بازار

آشنایی شغل کارشناس تحقیقات بازار

کارشناس تحقیقات بازار به مطالعه شرایط بازارهای محلی، منطقه ای و ملی برای بررسی فروش بالقوه یک محصول یا خدمت می پردازد. آنها به شرکت ها در تعیین نوع محصول مورد نیاز مردم، بازار هدف و میزان قیمت آن کمک می کنند.

کارشناسان تحقیقات بازار تحقیق و بررسی کرده و داده های لازم را برای کمک به سازمان برای یافتن بازار برای محصولات و خدماتش تهیه می کنند. آنها درباره آمار جمعیتی، ترجیحات، نیازها و عادات خرید مشتریان اطلاعات جمع آوری می کنند. آنها اطلاعات خود را از راه های مختلف از جمله مصاحبه، پرسشنامه، تمرکز بر گروه، بررسی های تجزیه و تحلیل بازار، نظر سنجی و بررسی ادبیات مربوطه کسب می کنند.

این کارشناسان موقعیت سازمان در بازار را از طریق بررسی رقبا و تحلیل قیمت ها، فروش ها و روش های بازاریابی های آنها، تعیین می کنند. با استفاده از این اطلاعات آنها می توانند بازارهای بالقوه، تقاضای محصولات و روش های قیمت گذاری را تعیین کنند. دانش آنها درباره مشتریان، در توسعه بروشورهای تبلیغاتی و تجاری، برنامه های فروش و بهبود محصولات به آنها کمک می کند. کارشناسان تحقیقات بازار، داده ها را با استفاده از تکنیک ها و نرم افزارهای آماری ارزیابی می کنند. آنها باید داده ها را برای مشتریان تحلیل کرده و گاهی روندهای آینده را پیش بینی کنند. اغلب نتایج تحلیل داده ها را در قالب نمودارها، گراف ها و سایر ابزار مناسب ارائه می دهند. برخی از این کارشناسان که دارای مدارک ارشد یا دکترا هستند، به تدریس می پردازند.

کارشناسان تحقیقات بازار معمولا در محیط کار به تنهایی کارکرده و بیشتر با کامپیوتر سر و کار دارند. آنها به جمع آوری و تحلیل داده ها و تهیه گزارشات مربوطه می پردازند. اگرچه برخی برای جمع آوری داده ها ارتباط مستقیم با افراد دارند. کارشناسان تحقیقات بازار معمولا به صورت تمام وقت کار می کنند. برخی نیز که برنامه کاری فشرده دارند باید ساعات بیشتری را کارکنند.

وظایف کارشناس تحقیقات بازار

نظارت و پیش بینی روندهای بازاریابی و فروش

ارزیابی اثر بخشی برنامه ها و استراتژی های بازاریابی

تدوین و ارزیابی روش های جمع آوری داده ها از جمله بررسی و ممیزی، پرسشنامه و نظر سنجی

گردآوری داده ها از مشتریان، رقبا و شرایط بازار

تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری

تبدیل داده ها و یافته های پیچیده به جداول، نمودارها و گزارشان مکتوب قابل فهم

تهیه گزارشات و ارائه آنها به مشتریان و مدیران

مهارت و دانش مورد نیاز

مهارت عالی در ریاضیات و کامپیوتر

توانایی تحلیل و تفسیر آمارها

مهارت های ارتباطی خوب

مهارت های نوشتاری خوب برای نوشتن گزارشات و طراحی پرسشنامه ها

مهارت حل مساله خلاقانه

دقت و توجه به جزئیات

مهارت خوب سازماندهی و مدیریت زمان

توانایی تحمل فشار کاری زیاد

علاقه به روانشناسی و علوم رفتاری

آگاهی از کسب و کار

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل کارشناس تحقیقات بازار

اکثر شاغلین این کار از فارغ التحصیلان رشته های مدیریت، آمار، علوم اجتماعی و ریاضی (کاربردی) هستند. داشتن تجربه کاری در زمینه های کسب وکار، بازاریابی و فروش، تحلیل داده ها، گزارش نویسی و جمع آوری داده ها در یافتن پست های شغلی مناسب، بسیار مهم و مفید می باشد.

بازارکار و آینده شغلی کارشناس تحقیقات بازار

از آنجا که اغلب صنایع به تحقیقات بازار نیاز داشته و از آن استفاده می کنند،  کارشناسان تحقیقات بازار در همه صنایع می توانند استخدام شوند. برخی از آنها برای انجام تحقیقات استخدام می شوند. برخی در شرکت های مشاوره ای که تحقیقات بازار را برای مشتریان زیادی انجام می دهند، استخدام می شوند. درصد کمی از آنها به صورت شخصی و مستقل کار می کنند. برخی نیز در کنار مشاوره به شرکت های دولتی و خصوصی، تدریس هم می کنند.

وضعیت استخدام این شغل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا - پیش بینی می شود میزان استخدام در این شغل بین سال های۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۴۱ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط رشد همه مشاغل ۱۴ درصد خواهد بود.

حقوق و درآمد کارشناس تحقیقات بازار

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد کارشناس تحقیقات بازار در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای کارشناس تحقیقات بازار در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس توسعه بازار، کارشناس محصول، سرپرست کانال توزیع، مدیر محصول، مدیر توزیع و ... می باشند که یک کارشناس تحقیقات بازار می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

برای کارشناس تحقیقات بازار در هر سمت  و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثالکارشناس تحقیقات بازار که در سمت کارشناس توسعه بازار در رده کارشناس کار می کند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۶۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۰۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۰۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

درآمد کارشناس فروش در ایران

همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله کارشناس تحقیقات بازار می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد کارشناس تحقیقات بازار از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق کارشناس تحقیقات بازار نیز افزایش می یابد.

درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان

آمریکا - متوسط حقوق و درآمد سالانه این شغل  ۶۰,۵۷۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۶۰,۲۵۰ دلار بوده است.

انگلستان - متوسط درآمد سالیانه این شغل برای افراد تازه کار بین ۲۹.۰۰۰ تا ۳۵.۰۰۰ دلار، برای افراد با تجربه  بین ۳۸.۰۰۰ تا ۵۳.۰۰۰ دلار و برای افراد ارشد حدود ۷۶.۰۰۰ دلار می باشد.

شخصیت های مناسب این شغل کارشناس تحقیقات بازار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

برخی از شخصیت های مناسب شغل کارشناس تحقیقات بازار بر اساس شخصیت شناسی MBTIINTJENTPINTP

 

  • Mojtaba Dini

-آموزش مقدماتی بهینه سازی سایت

گزارش میزان پیشرفت سایت به تفکیک کلمات کلیدی
آنالیز نام دامنه

 گزارش میزان پیشرفت سایت
 به تفکیک صفحات آنالیز و بررسی کلمات کلیدی بهینه سازی هایپرلینک های مهم 

تعیین چگالی کلمات کلیدیبهینه سازی لینک های خروجی مهم

آنالیز محتوای سایت 
بهینه سازی ساختار لینک های داخلی
آنالیز عنوان صفحات مهم سایت 
بهینه سازی چگالی کلمات در سایت
آنالیز کلمات کلیدی نسبت به سایر رقبا
آنالیز لینک های معیوب
آنالیز سرعت هاست
دریافت استاندارد W3C صفحه اصلیآنالیز سرعت سایتدریافت استاندارد W3C صفحه اصلیآنالیز نرم افزارهای مخرب گوگلآنالیز نقشه سایت در صورت وجود

 

انجام تنظیمات Redirects

 

بهینه سازی نقشه سایت برای یاهو (TEXT)

ایجاد و بهینه سازی فایل Robots.txt

بهینه سازی نقشه سایت برای گوگل (XML)

تعیین بهترین کلمات کلیدی حرفه شما

تصحیح و بهینه سازی معماری سایت درصورت نیازثبت صفحات سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل

آنالیز سیاست های تجاری سایت در فضای وب

ثبت سایت در وب سایت های مرجع

مشاوره در زمینه ایجاد صفحات جدید

بهینه سازی ابر واژه های صفحات مهم سایت

بهینه سازی افزایش بازدید متناسب با زمینه سایت

بهینه سازی ابر عبارت های صفحات مهم سایت

بهینه سازی بک لینک در سایت هابهینه سازی هدر های H1, H2, …

بهینه سازی تبلیغات در سایت ها

آنالیز تگ های بولد مهم سایت

بهینه سازی بک لینک های حرفه ای در سایت های مرجع

تعریف یا محدود کردن برخی صفحات برای جستجوگرها

بهینه سازی تبلیغات حرفه ای در سایت های مرجع

بهینه سازی کدهای html کدسورس

آنالیزگزارش کلمات کلیدی در گوگل

بهینه سازی تصاویر مهم سایت

گزارش تصویری وضعیت سایت در گوگل

  • Mojtaba Dini

آشنایی با شغل من در وظایف مدیر کنترل پروژه

من مجتبی دینی به عنوان مدیر پروژه شما باید انواع پروژه های تجاری ،معاملاتی ، کسب و کار تان را برنامه ریزی و مدیریت کنم و ازسروقت انجام شدن و تعیین بودجه پیش رفتن پروژه مطمئن باشید.

من یک مدیر پروژه تجربی و دانش طلب هستم و در صنایع مختلف با میزان ریسک متفاوت از پروژه های تولید کامپیوتر یا نرم افزار تا نظارت بر پروژه های بزرگ ساخت و ساز کار نظارت اجرایی داشته ام.

همچنین من مدیر پروژه برنامه‌ریزی و هدایت پروژه موردتدر چهارچوب زمان، هزینه و کیفیت مشخص به ‌سوی ایجاد نتایج مشخص‌ آن است.

 مدیر کنترل پروژه فعالیت‌های برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت بر اجرا و هدایت را بر عهده دارد و سعی ‌دارد تا با استفاده‌ درست از منابع، نتایج مشخص و مورد انتظار را با هزینه‌ توافق‌شده‌ در موعد درست خود تحویل ‌دهد.

به بیان دیگر مدیر کنترل پروژه با بکارگیری دانش، مهارتها، ابزار و تکنیکهای لازم در اداره جریان اجرای فعالیتها، به رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه کمک می کند. 

مدیر کنترل پروژه در اجرای این مهم از دو بازوی قدرتمند برنامه‌ریزی و کنترل بهره می‌گیرد.

مدیر پروژه باید برای زمانبندی، هزینه یابی و تحلیل ریسک های پروژه از نرم افزارهای مرتبط استفاده کند و امروز کامپیوتر از مهمترین ابزار در دست هر مدیر پروژه است.

ساعت کاری مدیر پروژه معمولا طبق ساعات کاری استاندارد است.

 اگرچه با توجه به نوع صنعت و پروژه می تواند متنوع باشد و گاهی برای انجام به موقع پروژه ها نیاز است که ساعات بیشتری کار کنند.

محل کار آنها معمولا در شرکت ها و سازمانها و یا محل پروژه می باشد ولی گاهی برای ملاقات با پیمانکاران و تامین کنندگان احتیاج به سفر کاری دارند. اگر روی پروژه ساخت و ساز کار کنند باید مرتبا به سایت های مختلف پروژه سر بزنند.

  • Mojtaba Dini

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • Mojtaba Dini